Kérdés: A nyugati világban az astanga jóga egyet jelent a Pattabhi Jois által tanított hatha jóga sorozatokkal. Mit tanított Pattabhi Jois, milyen tudást hagyott ránk?
Válasz: Igen, az astanga jóga kifejezés a nyugati világban azoknak a hatha jóga sorozatoknak a szinonímája lett, amit Pattabhi Jois tanított. Ez azért van, mert nekünk, embereknek, szükségünk van rá, hogy felcímkézzük és kategorizáljuk a dolgokat. Pattabhi Jois (véleményem szerint) valójában Patanjali astanga jógáját tanította. Vagyis amikor Mysore-ban vagy a tengerentúlon oktatott, nem csak reggeli ászana-órákat tartott, hanem pránajámát és jógafilozófiát is tanított – hiszen ezeknek is mestere volt, bármilyen írást fejből idézett.
Hangsúlyozta, hogy először meg kell szilárdítanunk a jóga első négy tagját, ami a Jáma, a Nijáma, az Ászana és a Pránajáma. Ezután, ahogy a szútrák mondják, a következő négy tag spontán módon megvalósul. Ahogy maga az indiai filozófia, Pattabhi Jois filozófiája is látásmódok keverékéből táplálkozott; kezdve az Advaita kettősség-nélküliségétől, a Tantra rituáléin és gyakorlatain át Patanjali látszólagos kettősségéig. Ennek a filozófiának részeként a hatha jóga szövegek felhasználásával a jógát mint életmódot tanította.
Filozófiájának, tanításának és gyakorlásának számomra egyik legkedvesebb kinyilatkoztatása ez: „A jóga sásztra azt mondja, hogy Isten fényként él szívünkben, de ezt a fényt hat méreg fedi el: a káma, a kródha, a móha, a lóbha, a mátszarja és a mada. Vagyis a vágy, a düh, a tévképzet, a kapzsiság, az irigység és a kevélység. Ha szorgalmasan és kitartóan, hosszú időn át gyakorlunk, akkor az ez által termelt hő elégeti a mérgeket és belső önvalónk fénye felragyog.”
Pattabhi Jois mindent tudott a test és az elme kapcsolatáról és az intenzív fizikai gyakorlást hangsúlyozta, mint amin keresztül megtisztíthatjuk a szívet és az elmét. Örökségként továbbadta átformáló erejű gyakorlását és életmódját lányának és fiának, unokáinak, és elkötelezett tanítók ezreinek, akik tőle tanultak, és akik megosztják az általa megalkotott hagyományt szerte a világon.
K: Hogyan alkalmazhatják mindennapi életükben a tanulók az astanga jógát és hogyan tarthatják életben Pattabhi Jois örökségét a nyugati világban?
V: Kezdjük azzal, hogy kialakítunk egy napi gyakorlást, vagyis egy rituálét, amikor elménk befelé fordul és megteremtünk egy pozitív és egészséges állapotot. A matracon történő gyakorlás az önvizsgálat és önmegismerés helyszínévé válik, megtöltve testünket, ezáltal elménket is, erővel és vitalitással. A valódi cél, azonban, hogy ezt az odaforduló jelenlétet és tudatosságot átvigyük életünk többi területére, hogy egész életünk a jóga értelmezésévé váljon.
Pattabhi Jois öröksége tovább él, amíg mind hűen keressük magunkban azt, amit megmutatott nekünk – hogy a tudatosság belső fénye az igazi valónk.
K: Mit szeretnél, a tanultakból mit építsünk be a napi gyakorlásba? Mit tehet a jógaközösség azért, hogy a jógagyakorlás a következő szintre léphessen?
V: Remélem, hogy a gyakorlók belekóstolnak a boldogságba, vagy még inkább, egyre több boldogságot képesek átvinni a mindennapi életbe. Szeretném látni a gyakorlásukban a gyermeki elme játékosságát, kíváncsiságát és nyitottságát. Hogy a jóga a következő szintre léphessen, a jógaközösség egészének bölcsen kéne használnia a szociális médiát; beszéljünk kevesebbet arról, hogy mit csinál a másik, ítélkezzünk és pletykáljunk kevesebbet, keressük az ihletet, bátorítsuk a felfedezést és a közösség érzésével lépjünk együtt tovább.
Mark Robberds
Cikk: Ashtanga Yoga Confluence 2017