A jógagyakorlás és tanítás

Ahhoz, hogy tanár lehess, tanítvánnyá kell válnod

Minél tovább gyakorolsz, tanulsz és minél több tapasztalatot szerzel, mint jógaoktató, annál jobban tudatosul benned, hogy végtelen a gyakorlásba bevihető tudás és bölcsesség univerzuma.

A jóga fenséges természetének része, hogy végtelen lehetőségünk van elmélyíteni és finomítani a gyakorlást, hogy ráébredhessünk egy tisztább tudatosságra, teljesebb jólétre és nagyobb boldogságra.

Látszólag a jógastílusok és irányzatok száma is végtelen, számos elképzelés van arról, hogy mi is maga a jóga. A gyakorlás formáinak egész tárházát kínálják, hogy mindenki megtalálhassa, ami neki legtöbbet ad ahhoz, hogy követhesse ezt az ősi rituálét.

A jóga útja lenyűgöző, kihívás elé állít és gyakran rejtélyes, míg végül feltárja a legbelső szépséget, ami ott van mindannyiunkban, ahogy fokozatosan eggyé válunk azokkal az értékekkel, amik értelmet adnak életünknek. Jógaoktatóként – mint vezető a jóga útján – még virágzóbb a gyakorlás, hiszen az útmutatás és a gyakorlás kölcsönösen kiteljesítik egymást. A legjobb tanító a belső jóllétünk. Minden lélegzetvételnél, minden pózban és ezek között minden pillanatban és átmenetben belső tanítónk mutatja az utat légzésünk hangján, minőségén és tempóján keresztül, és a számtalan érzéssel, ami testtudatunkban ébred.

Ez mélységesen személyes gyakorlás, ahol nincsenek egyezményesen helyes technikák, szabályok, célok. Nincs abszolút tekintély, ami felette állna annak, amit a tanítvány megtapasztal a jelenlét-, a befelé figyelés- és azáltal, ha nyit a tudatos élet kínálta lehetőségek felé.

Bár a legfőbb tanító bennünk van, mégis javunkra válnak egy tanult és tapasztalt tanító meglátásai, aki útmutatást ad a légzéssel kapcsolatban, igazítja a testtartást, segít a sorozatokban, megmutatja, hogyan hajthatunk végre módosításokat, lehetünk figyelmesebbek és miként fogadhatjuk el önmagunkat. Jógagyakorlásunk így lesz segítségével megalapozott és fenntartható. Az oktató úgy is ösztönözheti tanítványait, ha jó hangulatú vagy karizmatikus órát tart, fizikailag szemléltet, szóban segít, esetleg metaforákat és történeteket mesél, ezekkel is segítve őket a megértésben. Ha gyakoroljuk, ezek a képességek fejlődő tudásunk és készségeink részévé válnak. Lehetővé teszik, hogy tanítványainkat őket megértve vezessük – szemben a szabványosítással, mintha minden embernek ugyaz a gyakorlás, szóbeli segítség és útmutatás lenne a célravezető.

Hogy tanítványainknak igazán hasznára lehessünk, magunknak is tanulóknak kell maradnunk. Ahogy Arisztotelész, a görög filozófus mondta: “Minél többet tudok, annál inkább kiderül, hogy mennyi mindent nem tudok.”. Minél tovább jutunk jógaoktatói tanulmányainkban és minél több tanítói tapasztalatot szerzünk, annál inkább rádöbbenünk, hogy végtelen a gyakorlásba bevihető tudás és bölcsesség univerzuma. Úgy tisztul le ez a felismerés, ahogy egyre inkább megbecsüljük és elfogadjuk tanítványainkat tanítóinknak, ami elengedhetetlen, ha jó vezetőként szeretnénk kísérni őket a jóga útján. Minél tovább jutunk jógaoktatói tanulmányainkban és minél több tanítói tapasztalatot szerzünk, annál inkább rádöbbenünk, hogy végtelen a gyakorlásba bevihető tudás és bölcsesség univerzuma

Mark Stephens írása,  Forrás: Mantra Magazin

Fordítás: Fábián Vera jógagyakorló

Comments are closed